مقاله بهشت اینستاگرام، جهنم اینستاگرام

پنج شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
۱۸۲۱ بازدید

نویسنده: علایی، کیارنگ؛

مجله: فصلنامه عکاسی – 1394 (4 صفحه از 171 تا 174)


چکیده:
انقلاب عکس های موبایلی نه صرفا زاییده پیشرفت های تکنولوژیک که مدیون تلاش و جهد عکاس برای کم کردن فاصله خود با واقعیت محض زندگی است؛ یک خواست بزرگ برای مماس شدن بیشتر با روح ناب زندگی. حضور تلفن همراه به عنوان عضوی پذیرفته شده در نظام اجتماعی به جای کاراکتر متجاوز دوربین های تک لنز انعکاسی یا سایر دوربین های قرن گذشته، تمامی رعب و اضطرابی را که حاصل واکنش طبیعی آدم ها در مقابل ثبت و ضبط زندگی شان بود، کنار زده و نامحرمیت میان دوربین و موضوع را کم رنگ کرده است. تصاویر موبایلی در زندگی امروز، خیلی زود نقش افسونگرانه خود را در توسعه ژانر عکس های یادگاری کنار زده و به یک مشاهده گر بی ادعا بدل گشته است که سرعت و کیفیت حضورش در صحنه های اجتماعی مثال زدنی است و به این دلیل خیلی زود به وسیله ای برای آرمان های ذهنی عکاس و صف بندی ایده های جامعه شناسانه او تبدیل شد، وسیله ای که در مقابل آنیت «زمان حال» چیزی کم ندارد و قادر است اشارات لحظه های گذرای زندگی را به سرعت دریابد. از طرف دیگر مفاهمیمی چون «قدرت» و «تاثیر» در دنیای امروز به واسطه آن چه گفته شد، جا به جا شده است و تغییر کرده است که در مقاله به آن خواهم پرداخت.

کلید واژه: اینستاگرام، عکاسی موبایلی، رسانه نوین، فضای مجازی، سلفی

(۰) دیدگاه